Gouden verandermanagement tips uit de praktijk

30 januari 2024
Wendbaar organiseren Verandermanagement

Verandering, iedereen weet dat het moet maar weinigen weten hoe het daadwerkelijk werkt. Ongeveer 30% van de projecten slagen in hun doel (bron: Mislukt 70% van de verandertrajecten? – SIOO). De reden dat het vaak niet lukt? Veranderingen zijn complexe sociale processen en elke situatie vraagt om een andere benadering. Dat betekent dat de standaard methodes die je leest niet altijd werken. Onze consultants werken in uiteenlopende omgevingen. Ze hebben hun eigen persoonlijkheid, vaardigheden en unieke kijk op veranderen en delen een passie voor verandermanagement. In dit artikel geven een aantal van hen hun gouden verandertips. Met deze tips in hun broekzak helpen zij verschillende organisaties te veranderen en helpen ze jou om bij jouw organisatie hetzelfde te bereiken!

Verandermanagement tip 1: ken jezelf

De eerste tip komt van Lard, die als consultant een groot veranderproject begeleidt bij Stedin. 

“Ken jezelf en gebruik jouw sterke en minder sterke punten.” – Lard Munten

Wanneer je jezelf kent, weet je waar en op welke manier jij optimale waarde toevoegt in een verandertraject. Lard weet van zichzelf dat hij mensen kan verbinden en het politieke aspect van een verandering kan managen. Voor de hardere kant van een verandering zoekt hij de juiste taakgerichte collega’s ter ondersteuning. Om meer te lezen over jouw eigen veranderstijl, lees dan het artikel Verandermanagement: 3 tips om als veranderaar meer impact te maken binnen transformaties. 

Tip: Om meer inzicht in je persoonlijkheid te krijgen kun je een van de vele tests zoals HIGH5, MBTI of DISC gebruiken. 

Ontvang de laatste trends en ontwikkelingen over verandermanagement direct in je inbox:


Inschrijven voor de nieuwsbrief

Verandermanagement tip 2: waarom moeilijk doen als het samen kan?

“Alleen ga je sneller, maar samen kom je verder.” – Bram Slaats

De juiste mensen vinden voor jouw verandering is een opgave. Voor Bram is het meestal en zeker binnen een grote uitvoeringsorganisatie, cruciaal om de samenwerking op te zoeken en op een multidisciplinaire manier vorm te geven. Een integrale benadering, waarbij je stakeholders uit alle lagen en gebieden van de organisatie betrekt is echt noodzakelijk. 

Gouden-verandermanagement-tips-samen-doenOm net als Lard en Bram de juiste collega’s in te schakelen om jou te ondersteunen in je verandermissie, is het volgens Hanneke enorm belangrijk te investeren in de verbinding met de teamleden en de stakeholders.

Verandermanagement tip 3: horen wat er niet wordt gezegd

“Neem de tijd om de mens achter de stakeholder te leren kennen.” – Hanneke van der Boog

Het loont om op persoonlijk vlak elkaar te leren kennen. De investering is de tijd zeker waard, maar dat niet alleen: door een nieuwsgierige houding kom je meer te weten over een ander. Wat iemand beweegt in het leven en hoe het gaat met je collega thuis. Bedenk dat door digitaal te werken het lastiger is om een band op te bouwen, maar niet onmogelijk.

Gouden-verandermanagement-tips-horen-wat-niet-gezegd-wordtVoeg ijsbrekers toe aan vergaderingen voor meer verbinding, zodat je elkaar beter leert kennen, of kom een aantal minuten eerder in een digitale meeting om dat korte informele praatje met elkaar te hebben. Probeer daarnaast op kantoor te zijn en elkaar fysiek te blijven zien. Zorg op die dagen voor een werkplek waar je bij elkaar kunt werken.

Verandermanagement tip 4: verandering begint met een eerste stap

“Bepaal het type verandering; Móeten we of wíllen we veranderen?” – Arno Willemse 

Naast het leren kennen van de collega’s die centraal staan binnen de verandering, vindt Arno het belangrijk om te snappen wat de oorsprong van de verandering is. Een ‘moetje’ heeft een heel andere impact op medewerkers, dan een verandering die uit ambitie geboren wordt.

De aanpak voor deze veranderingen verschilt enorm. In het eerste geval is er eerder sprake van een top-down benadering met als doel doorbraken te forceren in een korte tijd. De betrokkenheid van medewerkers is beperkt door tijdsdruk. De aanpak voor een verandering die niet ‘moet’ is vaker bottom-up waarbij medewerkers worden uitgenodigd om mee te werken. Zij krijgen de mogelijkheid om uit eigen ervaring problemen aan te kaarten en verbeteringen aan te dragen. Managers hebben een faciliterende rol en moeten goed gedrag aanmoedigen en bestendigen.

Tip: Annemarie Mars van het boek “Hoe krijg je ze mee?” heeft een mooi model opgesteld met het type verandering, aanpakken en interventies. Zeker een aanrader! Of lees het artikel Welke veranderaanpak werkt voor jouw organisatie?

Onze collega Sanne merkt hierbij op dat in elke verandering een ‘wíllen’ component zit. Een verandering die niet uit noodzaak voortkomt, genereert over het algemeen veel meer energie. Medewerkers hebben een positieve insteek en willen bijdragen.

Verandermanagement tip 5: Wie wíl zoekt mogelijkheden. Wie niet wil zoekt een reden

“Verander vanuit liefde en niet vanuit angst. Ga op zoek naar het willen.” – Sanne Bink 

Zoek daarom ook bij een verplichte verandering naar de ‘what’s in it for me’ om medewerkers te verleiden. Niet voor niets staan erkenning, zelfontplooiing en zelfbesturing in de top van de Maslow piramide; als je dat kunt behalen in een project creëer je enorm veel energie en waarde. 

Gouden-verandermanagement-tips-praktijkVerandermanagement tip 6: Als je niet de juiste vragen stelt, krijg je nooit de juiste antwoorden

“Zorg voor een duidelijk veranderverhaal.” – Elise Blanken 

Elise haar gouden tip is een goede manier om de ‘what’s in it for me’ zichtbaar te maken. Waarom gaan we deze verandering in? Zeker bij grote organisaties is het lastig om over alle afdelingen een consequent verhaal neer te zetten. Herhaling van het verhaal in verschillende vormen op verschillende momenten is nodig om de boodschap over te brengen. Bedenk dat de concrete consequenties en wederzijdse verwachtingen een grote rol spelen bij de onzekerheid die medewerkers ervaren. Dus zorg dat interactie mogelijk is. Zorg dat ook later vragen gesteld kunnen worden.

Tip: Oefen ook eens voor de spiegel! Denk niet dat Al Pacino zonder te oefenen elke scene in één keer goed doet.

Met alle neuzen dezelfde kant op kun je stappen zetten richting het veranderdoel. Het is volgens Aize belangrijk om elke behaald resultaat als de nieuwe beginsituatie te zien.

Verandermanagement tip 7: Onderschat nooit de kracht van kleine stapjes

“Benadruk dat de huidige situatie het nieuwe vertrekpunt is.” – Aize van der Woude 

Een verandering is een verzameling kleine stappen. Sommige stappen dragen rechtstreeks bij aan het veranderdoel, andere zijn een stap in de verkeerde richting of zelfs terug. Om positieve energie in de verandering te houden is het belangrijk om op elk moment te zeggen: “hoe we hier gekomen zijn kunnen we niet veranderen, maar hoe zetten we vanaf hier de volgende stap naar ons veranderdoel?”. Zo laat je negatieve emoties over het proces in het verleden en creëer je nieuwe energie voor de volgende stap.

Gouden-verandermanagement-tips-kleine-stapjes

Verandermanagement tip 8: Het is de tegenwind die een vlieger doet stijgen

“Erken en omarm weerstand en gebruik het om het resultaat te verbeteren.” – Floris Gijzen 

Je energie richten op de volgende stap is goed, maar Floris voegt toe dat het belangrijk is om (signalen van) weerstand niet te negeren, maar juist op te zoeken. Achter de weerstand zit namelijk een grote mate van betrokkenheid voor de organisatie, het werkproces, het product voor de klant of de eigen baan. Voor het aan de slag gaan met weerstand is de motivatie hierachter niet belangrijk, het is namelijk het gevoel van de persoon en dat mag er zijn. Sterker nog, we gaan het inzetten om de kwaliteit van de verandering te verbeteren. Weerstand helpt de volgende stap in de juiste richting te zetten.

Verandermanagement tip 9: ga naar de werkvloer!

“Begin op de werkvloer” – Joris Brakkee 

Om de weerstand te zien en te voelen moet je naar de werkvloer om te spreken met de medewerkers die de verandering ondergaan. Een probleem kan nooit begrepen worden zonder dit te ervaren. Een verandering kan nooit succesvol zijn als deze vanaf een hoge toren wordt ontworpen en doorgevoerd. En een oplossing wordt nooit omarmd, als de medewerkers er niet van het begin af aan bij betrokken zijn.

Onze collega’s proberen allemaal in verschillende contexten een verandering te bewerkstelligen. De verschillende situaties gekoppeld met hun verschillende persoonlijkheden zorgen ervoor, dat zij verschillende gouden tips hebben die voor hen de grootste impact heeft. In een ander artikel omschrijven we de 5 grootste blunders die je kunt maken binnen verandermanagement. Hopelijk inspireren onze tips jou in jouw veranderopgave en kun je op zoek gaan naar jouw eigen gouden verandertip!

Jouw succesvolle veranderaanpak

Verandermanagement is waar Mobilee helemaal warm voor loopt. De harten van onze consultants kloppen sneller van verandermanagement; niet voor niets delen wij regelmatig onze kennis en visie rondom dit vak. Ben je na het lezen van bovenstaand verandertips nieuwsgierig geworden naar hoe we dit doen bij onze opdrachtgevers of wil je meer weten over onze aanpak? Wil je aan de slag met veranderen maar weet je niet hoe te beginnen of heb je daar een sparringpartner bij nodig? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Meer informatie over onze aanpak voor het realiseren van verandering?

Contacteer ons

 

Meer over de consultants:

Aize van der Woude

Consultant

+31(0)30 7670350

Arno Willemse

Consultant

+31(0)30 7670350

Lees ook:


Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

Aanmelden