Data strategisch inzetten

Data verzamelen en analyseren, datagedreven werken en een datastrategie in combinatie met datamanagement. Allerlei termen die steeds vaker voorbij komen. Hoe kun je data strategisch inzetten? Hoe begin je en is een datastrategie voor iedere organisatie realistisch en zinvol? Wat zijn de voordelen van een goed uitgewerkte datastrategie?

Mobilee heeft jarenlange ervaring met het helpen van organisaties bij het realiseren en analyseren van een strategie voor datagedreven werken. Meer weten over de realisatie van een datastrategie? Neem dan contact met ons op.


Neem vrijblijvend contact op

  • Operationele excellentie
  • Wendbaar organiseren
  • Data als strategische grondstof
  • Slagvaardig informatiemanagement
  • De perfecte klantbeleving
Visie & Leiderschap
Klikbare expertises

Wat is een datastrategie?

Tegenwoordig verzamelen organisaties steeds meer relevante data. Regelmatig horen wij van organisaties dat ze geen relevante data hebben terwijl er meer uit data te halen valt dan men denkt. Zo kun je door datastromen te combineren beter inspelen op de wensen en behoeften van de klant en daarmee een duidelijke strategie opstellen. Van het type klanten tot de aankopen die zij doen, van de zorg aan patiënten tot de medicijnen die zij krijgen: deze data zegt iets over jouw dienstverlening en de klant die jij bedient.

Een datastrategie is een langetermijnvisie waarbij je de potentie van data in jouw organisatie bekijkt, samenvoegt en inzet om strategische doelstellingen te behalen.

Door data te combineren en te analyseren, kun je conclusies trekken als bedrijf en de customer journey lezen van jouw klant. Zo kan data uit het verleden goed in worden gezet om voorspellingen te doen in de toekomst en kan er bijvoorbeeld gewerkt worden aan voorraadbeheer en klantcommunicatie op de juiste plek en op het juiste moment. De afdeling financiën bij een verzekeraar kan beter inschatten welke doelgroep meer kans heeft op schade en de overheid kan door middel van automatisering en text mining bepalen wie er recht heeft op een uitkering. Voor de interne operatie kan data strategisch worden ingezet om personeel op aan te sturen. Zo krijgen organisatie inzicht in hun KPI’s en geven data dashboards informatie en inzicht in de huidige stand van zaken waarop medewerkers kunnen acteren.

Waarom een
datastrategie?

Waarom is een datastrategie nuttig en waarom wordt niet altijd een datastrategie toegepast door organisaties?  Vaak initieert de IT-afdeling de formulering van een datastrategie terwijl het essentieel is dat de gehele business de nieuwe strategie omarmt. Het opstellen van een duidelijke datastrategie omvat namelijk niet alleen technologische aanpassingen maar vraagt ook een verandering van de datacultuur: de mensen die ermee werken en het aanpassen van processen. En vaak gaat het daar mis want hoe krijg je medewerkers zover dat zij ook de potentie inzien van data en hun werkmethode hierop aanpassen?

Data verzamelen en deze strategisch inzetten voor jouw organisatie kan concurrerende voordelen opleveren én een organisatie toekomstbestendig maken. Door data op een efficiënte manier te verzamelen en in te zetten, kan er slimmer worden gewerkt én kan een organisatie toekomstbestendiger worden. Daarnaast levert een duidelijke datastrategie het volgende op:

  • Een organisatie krijgt zicht op de hoeveelheid (kwalitatieve) data die hij of zij genereert
  • Een organisatie stelt een duidelijk beleid op die niet in strijd is met de privacy wetgeving
  • De organisatie kan bedrijfsdoelstellingen sneller en slimmer bereiken door datagedreven beslissingen te nemen
  • Organisaties kunnen afdelingen beter met elkaar laten samenwerken waarbij kennis niet bij één afzonderlijke afdeling blijft liggen
  • Er kan binnen de organisatie een overeenstemming worden bereikt over datadefinities.
  • Medewerkers over verschillende afdelingen krijgen inzicht in datastromen en kunnen hierop onderbouwde keuzes baseren
  • De datakwaliteit wordt door de organisatie gewaarborgd waarbij de juiste data wordt ingezet voor strategische doeleinden

Uiteindelijk zal een organisatie pas echt strategisch voordeel behalen als datastromen worden gecombineerd en deze data inzichtelijk wordt gemaakt over verschillende afdelingen heen. Bekijk ook hoe onze projecten en klanten een datastrategie toepassen.

Voorbeelden
datastrategie

Dat de grootste tech-spelers in de markt, zoals Amazon of Meta, datagedreven werken is bekend. Wij geven graag wat praktische voorbeelden van Nederlandse partijen die een sterke datastrategie volgen:

  • Een nieuwe vaccinatieronde met het COVID-vaccin door de GGD
    Er worden gedurende het hele, door het RIVM, voorspellingen gedaan over de potentiele groei van het aantal COVID-besmettingen. De GGD gebruikt deze informatie om in te kunnen schatten hoeveel vaccins lokaal moeten worden ingekocht. Deze informatie wordt ook gebruikt om een personeelsplanning te maken en huisartsenposten te informeren over een nieuwe vaccinatieronde onder hoge-risico-patiënten.
  • Verwerken van nota’s binnen een verzekeraar
    Een verzekeraar voor pechhulp en medische hulpverlening wil snel en overzichtelijk data kunnen inzien en gelden kunnen uitkeren aan partijen die verzekeraars behandelen zoals ziekenhuizen of fysiotherapeuten. In hoeverre heeft deze verzekeraar recht op vergoeding en bij wie worden deze kosten uiteindelijk declareerd? Een BI-tool en data dashboarding geven inzicht in het aantal nota’s dat binnenkomt maar ook wat er (nog) verwerkt moet worden. Voor de datastrategie van deze verzekeraar was het belangrijk om van te voren te bepalen wat de organisatie belangrijk zou vinden om te weten, waar ze hun data vandaan zouden halen, waar ze op zouden sturen en hoe dit zo gebruiksvriendelijk kon worden gemaakt. Bekijk ook de video van datagedreven werken bij Eurocross Assistance verzekeringen.

Hoe beginnen met
een datastrategie?

Hoe start je als organisatie aan een datastrategie? Dit is elke keer weer anders, want iedere organisatie heeft zijn eigen unieke data en zijn eigen databronnen. Het is goed om te starten met een beginsituatie.

  • Welke data is er nu in de organisatie beschikbaar?
  • Waar komt de data vandaan?
  • Wat wil de organisatie inzichtelijk maken met de data?
  • Wat is het doel van de datastrategie?
  • Waar stuur je op middels data?
  • Welke afdelingen heb je nodig voor jouw datastrategie?
  • Hoe zorg je dat de data begrijpelijk gepresenteerd voor gebruikers?

Zodra je antwoord hebt op deze vragen, kun je aan de slag met je datastrategie. Belangrijke vraag is hoe je de mensen in de organisatie meekrijgt in deze nieuwe datastrategie. Wat betekent dit voor de werkwijze en werkprocessen? Mobilee helpt organisaties met het realiseren en analyseren van hun datastrategie.


Ontvang nieuws over datagedreven werken in je mailbox

Valkuilen en uitdagingen
datastrategie?

Een gedegen datastrategie opzetten heeft enkele valkuilen en uitdagingen. Zo wordt een datastrategie vaak niet breed gedragen in de organisatie, ervaart men drempels met het starten met datagedreven werken en wordt er regelmatig alleen maar gekeken naar technologische implicaties. We geven enkele praktische tips voor jouw datastrategie waarmee je de meest voorkomende valkuilen voorkomt:

  • Begin klein met het opzetten van jouw datastrategie: organisaties hebben de neiging om meteen groots te denken waardoor men meer drempels bij de operatie ervaart. Houdt het behapbaar en begin klein.
  • Pak de implementatie van jouw datastrategie stapsgewijs aan waarbij je constant terugkijkt naar de stappen die je hebt genomen en de verbeterpunten voor de toekomst.
  • Betrek de juiste afdelingen bij jouw datastrategie en zorg ervoor dat zij het nut inzien en weten welke kansen de datastrategie met zich meebrengt.
  • Gebruik dezelfde definities voor jouw datastrategie en voorkom verwarring bij de informatie die je uit data wilt halen.
  • Gebruik de juiste data voor de juiste oplossingen. Trek niet te snel conclusies zonder dat je zeker weet dat de bron betrouwbaar is.
  • Zorg er altijd voor dat je data betrouwbaar is en voorkom datamanipulatie.
  • Denk na over de adoptie van de nieuwe werkwijze: hoe zorg je dat jouw collega’s en medewekers enthousiast raken van de nieuwe werkwijze en de nieuwe strategie wordt gedragen?

Wil jij nu weten welke klanten wij hebben geholpen met hun datastrategie en wat dit voor onze klanten heeft opgeleverd? Bekijk dan hoe onze projecten en klanten dit doen. Of schrijf je in voor onze nieuwsbrief om het laatste nieuws rondom datagedreven werken en datastrategie te ontvangen in je mailbox.


Ontvang nieuws over datagedreven werken in je mailbox

Andere onderwerpen
Wendbaar organiseren

Slimmer samenwerken en succesvol veranderen.

Slagvaardig informatiemanagement

Zet informatie en IT in om doelstellingen en strategie te ondersteunen.

Operationele excellentie

Prestaties verbeteren op  het gebied van klantervaring, reduceren van kosten of het verhogen van productiviteit.

De perfecte klantbeleving

Continue inspelen op klantbeleving met excellente dienstverlening.

Projecten & verdieping