Hoe het UWV inzet op verbeterde dienstverlening voor jonggehandicapten

15 mei 2025

Melissa Clements-Kok, business consultant bij Mobilee, deelt haar enthousiaste verhaal over haar opdracht bij UWV. De opdracht richtte zich op het in kaart brengen van een deel van de klantreis voor jonggehandicapten, het diagnosticeren van pijnpunten en vervolgens zoveel mogelijk pijnpunten oplossen. Het mooie is dat dit een zeer kwetsbare groep is waar UWV verbeterde dienstverlening voor wil bieden. 

Van pijnpunt naar perspectief

Binnen deze opdracht was Melissa kwartiermaker en zorgde ervoor dat in kaart werd gebracht waar jonggehandicapten tegenaan lopen in het aanvraagproces. Veel van hen ervaren stress en onzekerheid omdat ze graag een Wajong-uitkering willen maar het heel onzeker voor hen is of ze daar recht op hebben. Daarnaast hebben ze vaak geen duidelijkheid over de status van hun aanvraag. Dit kan leiden tot angst voor telefoontjes van UWV of zelfs tot financiële onzekerheid en – problemen. Om deze problemen goed in kaart te brengen en ervoor te zorgen dat we gaan werken aan de juiste oplossingen, zijn we in gesprek gegaan met deze jongeren. Door echt met hen zelf in gesprek te gaan voel je hun ‘pijn’ en ga je vanzelf met je hart verder werken in plaats van met je hoofd.  

Directe impact: minder stress, meer duidelijkheid

Wat deze opdracht voor Melissa zo bijzonder maakte, is de directe impact op het leven van deze jongeren. Het besef dat haar werk bijdraagt aan een minder stressvolle en fijnere ervaring bij UWV, geeft haar veel energie en voldoening. Dit is precies wat Mobilee onderscheidt; niet alleen advies geven, maar daadwerkelijk zorgen voor duurzame impact in de praktijk. 

Voor onze doelgroep laat dit verhaal zien hoe Mobilee zich inzet om echt maatschappelijke impact te maken. Door onze expertise in het bieden van de perfecte klantbeleving en procesoptimalisatie, kunnen we organisaties helpen hun dienstverlening mensgerichter en efficiënter te maken. Deze opdracht bij UWV is daar een perfect voorbeeld van.  

Mobilee staat niet alleen voor strategisch advies, maar ook voor de uitvoering ervan, met oog voor de mens achter de processen. 

Lees meer over procesoptimalisatie: