We vroegen het Siri…

Door Sander Hoenderdaal en Tycho van de Meent | 27 juli 2020
Nieuws over/van Mobilee De Werkende Bij

AI wordt steeds populairder, maar wat vindt AI hier eigenlijk zelf van?

Bij Mobilee houden we wel van een geintje. Met een beetje zelfspot en veel humor kijken we in deze nieuwe reeks De Werkende Bij (artikelen à la De Speld) naar de consultancybranche en ons bedrijf. Dit keer de ontwikkelingen op het gebied van Artificiële Intelligentie. De afgelopen jaren groeit Artificiële Intelligentie aan populariteit. Er wordt veel over geschreven en steeds meer organisaties omarmen deze nieuwe technologie. Duurzaam waarde creëren met deze techniek blijkt echter nog niet altijd even makkelijk. Wij publiceerden hierover daarom een whitepaper zodat organisaties aan de slag kunnen met succesvol implementeren. Tot op heden is AI zelf echter weinig aan het woord geweest. Wat vindt AI eigenlijk van alle aandacht en populariteit rondom haar persoon? En zit ze wel te wachten op succesvolle implementaties? We vroegen het Siri…

De werkende bij logo Mobilee

Siri, hoe ga je om met je snelgroeiende populariteit? Technologiebedrijven komen superlatieven tekort om jouw intelligentie te beschrijven. Kan je eigenlijk nog normaal de deur uit?

“Dat begrijp ik niet”

Aan de andere kant gelooft meer dan 90% van de bedrijven niet in de potentie van AI. Herken je je daarin?

“Het ziet ernaar uit dat je geen HomeKit-accessoires hebt ingesteld.”

HomeKit accesoires?! Komen we op terug. Anyway… in welke stappen verliep jouw implementatie?

“Daar heb ik geen antwoord op. Kan ik je ergens anders mee helpen?”

Een gevoelig onderwerp dus. Volgende vraag dan maar: geloof je zelf eigenlijk in AI en alle potentiële toepassingen ervan?

“Ik geloof nergens in”

Duidelijke taal. Welke obstakels kwam jij tegen bij de implementatie van jouw kunstmatige intelligentie?

“Dit heb ik op het web gevonden.”

Aha… laatste vraag: er is nog wel eens kritiek op de werking van chatbots en andere vormen van AI. Mensen vinden het toch lastig om een goed antwoord te krijgen als ze met een bot chatten. Herken jij je hierin?

“Ik begrijp de vraag niet, kun je dat herhalen?”

Wat ons betreft een verfrissend stukje wederhoor. Google Assistant wilde helaas niet meewerken aan dit interview, maar bood wel aan ontspannende muziek te spelen.

    Over Sander Hoenderdaal

    Sander kan met een analytische blik, in combinatie met een pragmatische insteek, snel waarde toevoegen voor de klant. In duidelijke taal slaagt hij erin complexe materie snel terug te brengen naar de essentie. Naast zijn adviserende rol is Sander ook graag direct betrokken bij een organisatieverandering.

    In zijn vrije tijd leest en schrijft Sander graag. Zo heeft hij zich sinds enkele maanden gestort op humoristische artikelen voor Mobilee.

    Tycho van de Meent

    Consultant

    +31(0)30 7670350

    Over Tycho van de Meent

    Tycho van de Meent is Business Consultant bij Mobilee. Hij is een allround analist met een kritische blik en brede kennis, van data en IT tot bedrijfsprocessen en -inrichting. Hij neemt graag alle stakeholders mee in zijn proces. Daarnaast verdiept hij zich in de laatste technologische ontwikkelingen.

    Tijdens zijn studie schreef Tycho humoristische stukken voor het blad van zijn studentenvereniging. Dit keer doet hij dit graag voor Mobilee.

    Lees ook:


    Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

    Aanmelden