Interview: Mobilee blikt terug en kijkt vooruit op vijftiende verjaardag

Door Leander Bloemers & Bert Bakker | 13 november 2019
15 jarig jubileum Mobilee


Een interview met partners Leanders Bloemers en Bert Bakker. Dit jaar viert Mobilee haar vijftiende verjaardag . Ons bureau richt zich al sinds de oprichting op het ondersteunen van digitale transformaties, een thema dat vandaag de dag bovenaan de agenda van iedere organisatie lijkt te staan. Terwijl dit de nodige groeikansen biedt, willen partners Leon Brunenberg, Bert Bakker en Leander Bloemers vooral de kwaliteit behouden: “We willen wel groter worden, maar dan op basis van kwaliteit en met behoud van cultuur”, vertelt Bakker: “Als je te snel groeit, kun je dit verliezen.” Consultancy.nl ging in gesprek met Bert Bakker en Leander Bloemers om terug te blikken en vooruit te kijken.

“Toen ik elf jaar geleden terechtkwam bij Mobilee was het nog een beetje een uit de hand gelopen vriendenclub”, begint Leander Bloemers (40). “Ik vond het mooi om te zien dat ze al wel verschillende grote klanten hadden en over veel kennis beschikten. Ik sloot me aan als het jongste lid van de familie en heb hier het vak van consultant echt geleerd.”

Bert Bakker (38) werd drie jaar later onderdeel van Mobilee, toen Lucon plus fuseerde met het adviesbureau: “Ik had drie mooie en leerzame jaren achter de rug en was me net aan het beraden op een mogelijke volgende stap. Toen gingen we samen met Mobilee. Ik weet nog dat ik hier voor het eerst kwam en meteen dacht: ‘Dit is het, dit past beter bij me.’ Er hing een ambitieuze sfeer en ik voelde me meteen helemaal thuis.”

“Dit is het, dit past beter bij me.’ Er hing een ambitieuze sfeer en ik voelde me meteen helemaal thuis.”

Inmiddels zijn we acht jaar verder en geven Bloemers en Bakker samen met medeoprichter Leon Brunenberg leiding aan Mobilee. “Kort na de fusie, waarbij Leander en ik elkaar ontmoetten, werd aan ons gevraagd of we een marktgroep wilden begeleiden en laten groeien”, aldus Bakker: “Leander deed overheid en ik zorg. Ik wilde graag meer doen dan alleen consultancy zelf, dus dat was een mooie stap. Zo kwamen we ook in het managementteam.”

Bloemers: “Ik was naast het klantwerk vrijwel vanaf het begin al betrokken bij de eigen koers: hoe krijgen we Mobilee op het volgende niveau? De stap naar het managementteam voelde dan ook logisch. Vier jaar geleden zijn Bert en ik ook partner geworden en is onze focus nog meer op de ontwikkeling van Mobilee komen te liggen.”

Van vriendenclub naar bedrijf

In hun jaren bij Mobilee hebben de twee partners actief geholpen het bureau te ontwikkelen. “Toen ik begon waren we met z’n zevenen, nu zitten we op meer dan veertig medewerkers en nog eens vijfentwintig geassocieerde consultants”, vertelt Bloemers.

“Dat is wel een van de dingen waar ik het meest trots op ben, dat we de kanteling hebben weten te maken naar een professioneel opgezette organisatie”, vult Bakker aan, “met een partnerstructuur, een staf, marketing, sales, recruitment. We hebben vier jaar geleden een groeistrategie ingezet op alle fronten: betere IT, het merk opbouwen, mensen aannemen en opleiden.”

“In het opbouwen van dat merk is ook de vernauwing van ons profiel heel belangrijk geweest”, stelt Bloemers. “Als je nog wat kleiner bent, komen opdrachtgevers vooral af op de mensen die je hebt: ‘Die adviseur ken ik, die moet ik hebben.’ Maar als je groeit heb je een smallere marketingfocus nodig, zodat duidelijk is waar je als bureau voor staat: ‘Als je een duurzame digitale transformatie wilt neerzetten, moet je bij Mobilee zijn.’”

Een andere omslag in het aanbrengen van focus is die van marktgeoriënteerd naar thema georiënteerd. “Eerder werkten we vanuit marktoriëntatie, maar daarmee leg je niet de focus op onze kracht. Natuurlijk hebben onze consultants verstand van de sectoren waarin ze werken, maar uiteindelijk worden we ingezet vanwege onze expertise, en dat is het realiseren van bedrijfskundige verandering”, geeft Bloemers aan.

“Mensen in de zorg weten vakinhoudelijk zelf heel goed waar ze mee bezig zijn, daar hebben ze ons niet voor nodig”, voegt Bakker toe: “Wij helpen die bedrijfskundige kant daarin te vervlechten, en dan gaat het om thema’s als Wendbaar Organiseren, Slagvaardige Informatievoorziening en Data als Strategische Grondstof.”

Impact creëren

Rond deze onderwerpen helpt Mobilee organisaties uit zowel de publieke als private sector. “Bij een groot telecombedrijf doen we grote projecten op het gebied van business intelligence. We richten ons niet alleen op de juiste informatie op de juiste plek krijgen, maar maken ook stappen op het datagedreven maken van de organisatie”, aldus Bloemers.

“En binnen de verstandelijk gehandicaptenzorg hebben we diverse digitaliseringsprojecten uitgevoerd”, voegt Bakker toe: “Meestal doen we zo’n project van de tekentafel tot en met de implementatie, maar we worden ook weleens later ingeschakeld, als een traject niet goed verloopt. Het is prachtig zo’n project samen met de mensen binnen de organisatie tot een goed einde te brengen en zo te zorgen dat ze hun werk nog beter kunnen doen.”

“We focussen ons al vanaf de oprichting op het business-IT-domein. Tegenwoordig gaat het over niets anders dan digitale transformatie, maar wij waren er al mee bezig voordat het die naam droeg.”

“En binnen de overheid hebben we een totaal nieuw organisatieonderdeel opgezet, dat belast is met de uitvoering van nieuwe wetgeving”, stelt Bloemers: “Onder hoge tijdsdruk, en dan alles vanaf nul opbouwen: zowel de techniek als de processen en mensen. Je begint met een lege ruimte en gaat mensen aannemen en opleiden. Zo zie je de organisatie voor je ontstaan. Als dan de minister het lintje komt knippen en het is gelukt, dan is dat gewoon te gek. Je werkt toe naar iets dat echt impact heeft op ontzettend veel Nederlanders.”

Strategie, technologie en werkvloer

“In al dit soort klussen speelt de verbinding tussen de strategie, de technologie en de werkvloer een essentiële rol”, gaat Bloemers verder: “Dat is waar onze mensen goed in zijn. We kijken nooit alleen vanuit een technologisch oogpunt. We zijn de verbinders in de organisatie.”

Bakker: “Zo’n project beperkt zich eigenlijk ook nooit tot één afgebakend thema, alles staat met elkaar in verbinding. In en digitaliseringsproject zit altijd wel een component data, een component ‘way of working’ en een component cultuur. De kracht van onze mensen ligt in het samenbrengen van deze componenten.”

“Daarnaast onderscheiden we ons door onze lange staat van dienst”, voegt Bloemers toe: “We focussen ons al vanaf de oprichting op het business-IT-domein. Tegenwoordig gaat het over niets anders dan digitale transformatie, maar wij waren er al mee bezig voordat het die naam droeg. We spreken de taal en hebben alle hypes voorbij zien komen. We hebben alle kennis en methodes in huis maar houden niet strak vast aan een bepaalde benadering; we zijn pragmatisch en flexibel genoeg om niet dogmatisch te zijn.”

Vriendenclub Mobilee

Cultuur boven groei

In zijn vijftienjarige bestaan heeft Mobilee een flinke groei doorgemaakt en wil dit graag voortzetten – maar wel op een duurzame manier. “Wanneer je te snel groeit gaat dat al snel ten koste van de cultuur”, legt Bakker uit: “We hechten veel waarde aan het familiegevoel. Iedereen kent elkaar en zoekt elkaar op.”

Bloemers vult aan: “We willen groeien in een beheerst tempo om zo de huidige cultuur te behouden, Daarom kiezen we voor organische groei op basis van kwaliteit. Ik geloof er heilig in dat je met dit formaat ook bestendig bent, zolang je maar kwaliteit levert. We laten al vier jaar een stijgende lijn zien op alle fronten, van naamsbekendheid tot klanttevredenheid.”

“Als er iets fout gaat, komt er zo’n energie vrij. Niet terugkijken maar meteen vooruit. Dat is fantastisch, en dan is het binnen no time weer opgelost.”

De nadruk op kwaliteit en het bewaken van het familiegevoel gaan deels ook hand in hand. “We vinden het belangrijk om onze kennis continu te blijven ontwikkelen”, vertelt Bloemers. “Dat kan minder goed als je vijf dagen bij de klant zit, daarom hebben we de ‘terugkomvrijdag’. Onze consultants werken vier dagen bij de klant en één dag hier op kantoor, onder het motto ‘werken aan jezelf, werken aan Mobilee’. We maken daarbij gebruik van interne werkgroepen die erop zijn gericht elkaar beter te maken via, onder andere, intervisies en trainingen op inhoudelijke topics.”

“Naast dat we zo de kwaliteit hooghouden, vergroot het ook de binding tussen onze mensen”, stelt Bakker: “Het adviesvak vraagt veel van consultants en dit is een van de manieren waarop we dit compenseren. Bovendien vertaalt de verhoogde betrokkenheid van de consultants zich ook in betrokkenheid naar onze opdrachtgevers.”

Bloemers: “En ja, natuurlijk voelen we het in de portemonnee, zo’n terugkomdag, maar we krijgen er heel veel voor terug. Die betrokken cultuur is zo waardevol. Mensen komen vanuit andere bureaus weleens solliciteren en zeggen: ‘De enige binding die we onderling hadden was dat we hetzelfde logo boven onze salarisstrook hadden staan.’ Dat is hier totaal anders. Vorig jaar ging iemand bij ons trouwen. Toen kwamen we gewoon met het hele bedrijf op de bruiloft.”

Vertrouwen

Ook binnen het partnerteam heerst een hechte band. “Het vasthouden van de koers is soms heel uitdagend”, vertelt Bakker: “Dan is onderling vertrouwen zo belangrijk. Het vertrouwen dat je alles naar elkaar kunt uitspreken, maar ook het vertrouwen in elkaars kwaliteit. Ik weet gewoon dat Leander zijn portefeuilles goed uitvoert, daardoor kan ik me volledig op mijn eigen rol concentreren. En ook daarin is vertrouwen van groot belang, geloven in jezelf en in het team.”

“En natuurlijk is het weleens een ‘bumpy ride’”, vervolgt Bakker, “maar als er iets fout, gaat – dat is zo mooi in dit team – dan komt er zo’n energie vrij. Niet terugkijken maar meteen vooruit: ‘Dit is de situatie en hoe gaan we die oplossen.’ Dat is fantastisch, en dan is het binnen no time weer opgelost.”

Jubileum

Al met al kijken de twee partners met veel vertrouwen vooruit naar de volgende vijftien jaar Mobilee. Maar uiteraard moeten de eerste vijftien jaar ook worden gevierd: “We gingen in september met z’n allen naar Marrakesh”, vertelt Bloemers. “We gaan jaarlijks met elkaar op stap maar dit jaar was er natuurlijk reden voor een extra bijzondere reis. En nu het staat het Mobilee jubileumevenement voor de deur. Ook hier pakken we groter uit dan tijdens ons gebruikelijke evenementen. In het Militair Museum komt onder andere Steven van Belleghem spreken over de toekomst en Joep van Deudekom en Rob Urgert geven een mooie show . Onze klanten, relaties en vrienden krijgen een inhoudelijk interessant maar vooral ook leuk programma voorgeschoteld, op een schitterende locatie.”

Whats next

We gaan door met onze missie

Mobilee gaat gewoon door met zijn missie. “Wij willen onze opdrachtgevers – uit alle sectoren – helpen bij hun bedrijfskundige vraagstukken, zodat zij op hun beurt hun klanten nog beter kunnen bedienen”, aldus Bloemers: “Daar doen we het voor. Er is hier echt nog een wereld te winnen.”

 

Leander Bloemers

Partner

+31(0)30 7670350

Over Leander Bloemers

Leander is partner bij Mobilee. Hij is continu op zoek naar mogelijkheden om organisaties beter te laten presteren. Dit doet hij door Mobilee dienstverlening te innoveren en bij klanten in de rol van verandermanager. Leanders specifieke expertise is het effectief toepassen van LEAN en Agile principes. Binnen Mobilee is hij als partner eindverantwoordelijk voor onder andere strategie, de Mobilee dienstverlening/ Marketing en HR.

 

Bert Bakker

Partner

+31(0)30 7670350

Over Bert Bakker

Bert is partner bij Mobilee. Hij is naast een echte verbinder ook open, toegankelijk en altijd in staat om met humor de spanning weg te nemen. Deze eigenschappen kan hij goed toepassen bij Mobilee. Als partner is hij eindverantwoordelijk voor Sales. Hij gebruikt de vrijheid om kansen te benutten en te creëren. Kansen voor Mobilee en niet in de laatste plaats kansen voor onze klanten.

Lees ook:


Blog

Informatiemanagement als motorolie [e-book]

Door Koen Hilhorst | 22 mei 2019
Blog

De kracht van digitaal transformeren: 5 maatregelen om disruptie voor te blijven

Door Jeroen Stoop | 28 november 2018

Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

Aanmelden