Toekomstbestendig
verandermanagement

Verandering. De één heeft er baat bij om goed te kunnen functioneren, de ander is er wars van. Verandering wordt door veel mensen als spannend of tegennatuurlijk ervaren waardoor weerstand ontstaat.

Toch is verandering – en daarmee verandermanagement – inherent aan het goed functioneren van een organisatie. Mobilee denkt graag met je mee om duurzame, digitale transformaties binnen jouw bedrijf of instelling succesvol te laten verlopen. Onze experts rondom wendbaar organiseren gebruiken hun creativiteit, daadkracht én mensgerichtheid om verandering op een soepele en leuke manier te laten landen binnen jouw organisatie.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.

  • Operationele excellentie
  • Wendbaar organiseren
  • Data als strategische grondstof
  • Slagvaardig informatiemanagement
  • De perfecte klantbeleving
Visie & Leiderschap
Klikbare expertises

Wat houdt
verandermanagement in?

Verandermanagement kijkt naar het doorvoeren van veranderingen in een organisatie op het gebied van cultuur, structuur of werkwijze. Je gebruikt verandermanagement om (grote) transformaties binnen jouw organisatie, op een effectieve en goede manier te bewerkstelligen. Bij Mobilee zien we verandermanagement als een reis die je met elkaar moet ondernemen om uiteindelijk op een mooie eindbestemming (namelijk: een toekomstbestendige transformatie) te komen. Binnen elke organisatie zullen er mensen zijn die niet kunnen wachten om hun koffers te pakken, terwijl anderen liever thuis blijven.

Voor je de reis van verandermanagement begint, is het belangrijk dat je voor jezelf helder hebt waarom je wilt veranderen. Is er een bepaalde behoefte vanuit medewerkers of klanten? Of is er een noodzaak waardoor je jouw bedrijf moet transformeren? Elke verandering is een uniek proces dat moet matchen met de strategie binnen jouw organisatie. Door dicht op de medewerker te zitten kun je vroegtijdig inspelen op weerstand die wordt ervaren.







Toekomstbestendig verandermanagement


Waarom is
verandering moeilijk?

Verandermanagement gaat in essentie altijd om mensen. Mensen die met passie hun werk doen, maar die niet altijd op grote transformaties in de organisatie zitten te wachten. Veranderingen zijn daardoor vaak een uitdaging. Toch zijn grote problemen te voorkomen door medewerkers op een leuke manier, op tijd te betrekken én door je ambities en veranderingen bij de transformatie realistisch te houden. Mensen mogen fouten blijven maken, want verandering is nu eenmaal een proces. Blijf ook niet hangen in micromanagement of de theorie, maar geef medewerkers bewust meer vrijheid in hun reis naar wendbaarder en agile werken.

Lees 5 veelvoorkomende fouten bij verandermanagement of download onze fun-kit met daarin concrete tips voor betere verbinding en meer plezier bij verandering.

Download de fun-kit

Modellen van 
verandermanagement

Verandering is van alle tijden. Daarom zijn er in het verleden diverse stappenplannen ontwikkeld die beschrijven hoe je zo’n transformatie aan kunt pakken. De bekendste op een rij:

  • 3 fasen van Lewin, 1951
  • 8 veranderstappen van Kotter, 1996
  • ADKAR model, 2006

Goed om in je achterhoofd te houden, is dat deze stappenplannen gericht zijn op organisaties die in een relatief stabiele concurrentiemarkt plannen voor de lange termijn kunnen maken. Maar is jouw bedrijf constant onderhevig aan verandering door bijvoorbeeld technologische ontwikkelingen? Dan heb jij minder baat bij grote transformaties en juist meer aan bijvoorbeeld een adaptieve of kort-cyclische aanpak. Voor zulke organisaties is een transformatiemodel zoals McKinsey 7-S, Burke-Litwin of Nadler & Tushman een betere keuze.

Ontdek welke veranderaanpak het beste past bij jouw organisatie.

Waarom is verandermanagement 
belangrijk?

Door transformaties goed te managen, kunnen veranderingen sneller en op een goede manier worden doorgevoerd. De verandermanagers van Mobilee denken graag met je mee om verandering binnen jouw organisatie in gang te zetten en tot een succesvol resultaat te brengen. We combineren de theorie altijd met een mensgerichte aanpak en een aanpak op maat. Er wordt gestart met een uitvoerige analyse van jullie organisatie, waarbij we kijken welke veranderaanpak daarbij past. Desgewenst voeren we ook de implementatie van ons advies uit, waarbij onze consultants zich letterlijk onderdompelen in de organisatiecultuur. Zo komen we samen tot een duurzame, digitale transformatie die jouw organisatie klaar maakt voor de toekomst.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact op.

De rol van een veranderaar?

De spin in het web van verandermanagement is… de veranderaar en zijn manier van mensgericht veranderen. Deze persoon neemt de organisatie mee wanneer er een grote of kleine transformatie moet worden doorgevoerd. De belangrijkste werkzaamheden van een veranderaar:

  • luisteren naar de voors en tegens die binnen een organisatie heersen
  • actief aan de slag om mensen met elkaar te verbinden
  • strategieën bedenken voor de toekomstige veranderingen
  • medewerkers coachen op een growth mindset.

Wil je nu meer tips lezen over verandermanagement: lees dan onze gouden verandermanagement tips uit de praktijk.

Als veranderaar is het van groot belang om de op handen zijnde transformatie te begrijpen én hierover duidelijk en juist te kunnen communiceren. Pas wanneer jij begrijpt waarom een transformatie nodig is, kun je die noodzaak ook overbrengen op de medewerkers. Heb jij nou de rol van veranderaar binnen jouw organisatie en wil je als veranderaar meer impact maken? Dan hebben wij 3 praktische tips voor je opgeschreven in het volgende artikel of schrijf je in voor de nieuwsbrief voor de laatste trends en ontwikkelingen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Projecten & verdieping

Andere onderwerpen
Data als strategische grondstof

Data waardevol maken door nieuwe inzichten direct in de praktijk toe te passen.

Slagvaardig informatiemanagement

Zet informatie en IT in om doelstellingen en strategie te ondersteunen.

Operationele excellentie

Prestaties verbeteren op  het gebied van klantervaring, reduceren van kosten of het verhogen van productiviteit.

De perfecte klantbeleving

Continue inspelen op klantbeleving met excellente dienstverlening.