21st Century organizations [Gastblog]

Door Gastblogger Edwin Tuin | 9 april 2020
Operationele excellentie Wendbaar organiseren Gastblog

Mobilee ondersteunt zijn klanten al jaren met de transitie naar een meer wendbare organisatie en het creëren van de perfecte klantervaring.

Het beoogde doel, en daarmee de focus van de transitie, liggen uiteraard bij elke organisatie ergens anders. Bijvoorbeeld de vernieuwing/innovatie van producten en diensten, het creëren van de perfecte klantervaring en het meekrijgen van de organisatie binnen deze transitie. Zo denken wij dat een veranderde maatschappij en consumentengedrag vooral kansen met zich meebrengt! Binnen elke transitie hebben wij nadrukkelijk oog voor de menselijke/veranderkant. Deze speelt een cruciale rol om succesvol te zijn.

Dit keer hebben we gastblogger Edwin Tuin gevraagd om zijn mening te geven over de organisatie van de 21e eeuw. Edwin adviseert, geef leiding, coacht en schrijft regelmatig over organisatie-, gedrag en cultuurverandering. Daarom geven we dit keer graag het woord aan Edwin die zijn zienswijze deelt op ‘de 21st Century Organization’.

 


 

Aan welke behoeften en eisen moet een organisatie in de 21e eeuw voldoen? Die vraag houd me bezig. Ik volg de maatschappelijke, sociale en digitale ontwikkelingen en zie de toenemende impact op organisaties, mensen en verandering.

De signalen dat we in een verandering van tijdperk (in plaats van verandering in een tijdperk) leven zijn niet te missen. Naast ontwikkelingen rond milieu (opwarming, vervuiling, etc.), maatschappij (flexibilisering, participatie, etc.) en boze burgers (boeren, bouwers, etc.) heeft niet in het minste ook technologie haar impact. De 4e digitale revolutie – datagedreven organisaties, artificial intelligence, robotisering, IoT, etc. – en ontwrichting als gevolg daarvan gaat organisaties ingrijpend veranderen.

Moet je je daarover zorgen maken? Ik denk het wel, want dit heeft grote consequenties zo blijkt o.a. uit het European Tech Insights 2019 rapport van IE Business School uit Madrid. Zo is de meerderheid van de Europeanen bang dat robots de meeste menselijke banen vervangen. Meer dan 70% van de Europeanen gelooft dat regeringen maatregelen moeten nemen om automatisering te beperken. En 40% van de Europeanen denkt dat het bedrijf waar ze voor werken in de komende 10 jaar zal verdwijnen tenzij ze diepgaande en snelle veranderingen implementeren.

Raken eerder genoemde cijfers? Zetten ze aan tot actie? Ik vermoed van niet of beperkt. Cijfers zijn abstract en onpersoonlijk. Mensen gaan pas veranderen als ze moeten of zelf inzien dat het nodig is. Als kikkers die in een pan water worden gekookt en te laat doorhebben om eruit te springen. Uitgezonderd diegenen die pionieren en voorop willen lopen.

Ben ik tegen de ontwikkelingen? Nee, geheel niet. En de ontwikkelingen tegenhouden is onmogelijk. De vraag die me wel bezighoudt is wat dat betekent voor organisaties en mensen. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Uit de cijfers blijkt in ieder geval dat het merendeel van de mensen bang is voor verandering. Mensen die bang zijn verkrampen, vechten of vluchten en dat leidt tot stagnatie. Terwijl organisaties juist sneller moeten veranderen om relevant te blijven. Een dubbel groot probleem dus. De vragen die moeten worden beantwoord zijn: “hoe hou je je organisatie relevant, je mensen gemotiveerd en de resultaten op peil?”

Ik voorzie twee “inrichtingskeuzes van uitersten” voor organisaties als aanzet voor nadere gedachten wisseling daarover. Enerzijds technologie (robotisering, kunstmatige intelligentie, etc.) leidend laten zijn en zoveel mogelijk digitaliseren of anderzijds de mens (medewerker, professional) en haar intelligentie leidend laten zijn en technologie inzetten voor saaie, lastige of vervelende taken. Die inrichtingskeuzes zijn ook bepalend voor de voorkeur aanpak van verandering. Ofwel (1) reorganiseren of (2) co-creëren. Je kunt dus uit de gekozen veranderaanpak opmaken welke kant het opgaat. Uiteindelijk gaat het om balans. Wat past bij de organisatie, haar context en idee over waarde voor haar stakeholders?

Wat denk jij? Heb jij ook ideeën over de inrichting van (21st Century) organisaties. Helemaal nu met de blik op de huidige situatie? Laat het ons dan vooral weten!
Edwin Tuin is een informatiekundige die zich verregaand heeft verdiept in organisatiepsychologie, -cultuur en gedragsverandering. Als veranderstrateeg en interim-/programma manager met 25 jaar ervaring weet hij hoe het is om midden in de verandering te staan en complexe verandertrajecten tot een succes te maken. Hij volgt de belangrijkste digitale en maatschappelijke ontwikkelingen en duidt de consequenties daarvan voor organisaties. Hij gaat terug naar de essentie van verandering en stelt vast wat nodig is om succesvol te zijn. Hij is schrijver van boek “Alles draait om verandering” en gastdocent Organisatietransformatie aan Nyenrode en VU. Graag in contact komen met Edwin? Bekijk zijn LinkedIn of stuur hem een e-mail Edwin.

Lees ook:


Nieuws

Ontvang meer artikelen direct in je inbox:

Aanmelden